Du kan hitta alla typer av bildelar och tillbehör i denna butik med bildelar:
- Registreringsbevis
- Försäkringsbrev
- Förbandslåda (detta är ett krav i flera länder)
- Två signalvästar (ett krav i flera länder)
- Två stycken varningstrianglar (också ett krav i flera länder)
- Två alkoholmätare eller en elektronisk (krav i Frankrike och finns på bensinstationerna för ett par euro)
- Se till att bilen är S-märkt
- De flesta länder i Europa kräver också att det finns en brandsläckare i bilen
- Lagen om att det ska finnas reservdäck i bilen i Spanien är modifierad för nyare bilar som inte har plats för detta. Då godkänns istället en utrustning för att temporärt kunna laga däcket.
Hur man enklast tar sig ner till Spanien med bil
Billigast blir att ta nattfärjan Malmö-Travemunde. Alternativet att ta bron blir betydligt dyrare. Enklaste vägen ner blir sedan Hamburg-Bremen-Luxembourg om man vill undvika den tunga lastbilstrafik som kör över Frankfurt. Om man vill spara på reskassan kan man försöka köra så länge som möjligt i Tyskland och sedan köra ner till Lyon och därifrån vidare in i Spanien. Frankrike har nämligen höga vägtullar och de flesta broar och tunnlar är avgiftsbelagda. På bensinstationerna i Tyskland står Benzin för 91 oktan, Super för 95 oktan och Super-plus för 98 oktan, något som kan vara värt att veta. Tänk också på att ta med kontanter på bilresan. Det är inte alla bensinstationer i Europa som tar kort. I Tyskland är den vanligaste hastighetsbegränsningen 120 km/h men lägre hastigheter finns naturligtvis beroende på väg. Autobahn erbjuder fri fart men 130 km/h är den rekommenderade hastigheten. I Frankrike är den vanligaste hastigheten 90 km/h för landsväg och 130 km/h för motorväg. I Frankrike kan displayer visa texten "Bchn" vilket är en förkortning för kö. "Fermé" betyder att vägen är stängd längre fram. Motsvarande för kö i Tyskland är "Stau".